Så hamnar du etta på Google

Så hamnar du etta på Google

Den vanligaste frågan vi får är hur hamnar man etta på Google? Följ vår checklista här.


Det sägs finnas kring 200 olika parametrar som avgör hur din webbplats rankas i Googles sökresultat. Men eftersom dessa parametrar inte är bekräftade av Google och ingen förutom Googles egna algoritmutvecklare känner till hur dessa förhåller sig till varandra så kan ingen exakt säga ”Så hamnar du etta på Google”. Men självklart kan man påverka vart man hamnar i resultatet med sökoptimering.

Jag brukar säga att en duktig sökoptimerare är riktigt bra på 4 saker:

  • Välja rätt sökord
  • Kunna överväga kostnad mot vinst
  • Konsten
  • Analysen

Först gäller det att välja vilka sökord och sökfraser som är viktigast att komma högt upp på. Vilka ord och fraser är mest troligt att mina kunder kommer söka på? Sedan gäller det att analysera hur konkurrensen ser ut på dessa sökord. Här måste man väga den tid och kostnad det tar att komma högt upp på just det ordet, kontra vinsten av att komma bland de första sökträffarna. Är man exempelvis ett företag som mest arbetar på den lokala marknaden är det exempelvis troligtvis bara slöseri med resurser och tid att ha som mål att komma överst på exempelvis ordet ”redovisningskonsult” då det är både lättare och viktigare att komma högst upp på frasen ”redovisningskonsult Umeå” då man kan anta att ens kunder mest troligen kommer begränsa sin sökning till den ort de vill ha tjänsten i.

När man väl har valt sökorden och sökfraserna är det dags för ”konsten”. Konsten är förmågan att förstå hur en sökmotor värderar informationen på din webbplats och länkar inom den. Det är en blandning mellan dels rent tekniska åtgärder på webbplatsens struktur och html och dels texternas utformning. Spelar ingen roll hur bra det tekniska är om du inte har intressant och relativ information till det sökord du vill rankas högt på.

Sist men minst lika viktig som de föregående stegen är att analysera resultatet av sina ansträngningar. Nådde man sina mål? Att ställa sig frågan varför man nådde sina resultat är lika viktigt som att ställa sig frågan varför man inte nådde sina resultat om det vore fallet. Vad dock många gör är att de stirrar sig blinda på vilken plats man är på ett visst sökord, än viktigare är ju det faktiska resultatet; har vi sålt mer varor/tjänster via vår webbplats? Om inte kanske man inte har optimerat rätt sökord. Vilka sökord använder exempelvis konkurrenterna? Efter analysen är det dags att börja om igen. För Google försöker alltid förbättra sin sökalgoritm, likaså måste man försöka att alltid förbättra sin webbplats och sökord för att behålla sin plats. Sökoptimering handlar till sist om ett kontinuerligt arbete med att optimera sin webbplats, dess information och öka antalet inlänkar. Därför väljer många företag att leja bort detta arbete.

Så hamnar du etta på Google

Jag har här nedan tagit fram en ”enkel” checklista som du kan använda dig av. Det handlar mycket om ett målinriktat systematiskt arbete för att nå sitt mål. Därför gäller det att ha en bra plan att följa så man kan göra det till ett kontinuerligt rutinarbete.

Jag har delat upp arbetet i tre delar och skrivit en checklista under respektive rubriker.

Optimera din webbplats

Skapa fler inlänkar

  • Bloggar
  • Sociala nätverk
  • Katalogregister
  • Länknätverk
  • Satellitsidor
  • PR
  • Köpa länkar
  • Byta länkar

Statistik analys (verktyg för denna)

Det är med kontinuerligt arbete med ovanstående punkter som är hemligheten i Så hamnar du etta på Google.

En webbplats är lite som en bil, den behöver servas och underhållas för att gå som bäst. Följ checklistan och optimera var och en av dessa punkter för varje sida. Men något som är värt att belysas lite extra är punkten ”Unikt, relevant och säljande textinnehåll”. Du kan trimma och tweaka din webbplats och ligga etta på vilka sökord som helst. Det kommer ändå inte betyda att du når det viktigaste målet – öka försäljningen – om webbplatsen inte har ett säljande och relevant innehåll. Det är viktigt att komma ihåg att det inte är Google som köper dina tjänster/varor, det är människor. Det är inte alltid det viktigaste att besöket ska leda fram till en försäljning. Har man tillräckligt bra innehåll så är chansen stor att man får andra webbplatser och bloggar att länka till ens sida. Rätt länk från rätt ställe kan vara guld värt.

Länkar är ditt A och ditt O för att skjuta i höjd. Man kan säga att Google betraktar länkar som demokratiska röster på din webbplats kvalité. Ju fler webbplatser där ute som pekar på just din webbplats eller en unik sida på din webbplats, desto mer benägen är Google att ge dig högst ranking. Denna bit är både den viktigaste och den svåraste. Här gäller det att vara aktiv på flera områden. Mingla på de sociala medierna, byt länkar med vettiga webbplatser och bloggar inom ditt område och kanske rent av köp några länkar.

För att inte famla i blindo i ditt sökoptimeringsarbete så krävs det att du måste kunna analysera resultatet. Jag har även ovan listat några av de viktigaste verktygen som dessutom är gratis. Google Analytics är exempelvis ett måste för att analysera vilka som faktiskt besökt din webbplats. Här ser du inte bara geografisk spridning på dina besökare du ser framför allt hur de hittade till din webbplats. Om de kommer från någon webbplats som länkar till din webbplats eller om de har sökt på Google och vilka sökord de då använde sig av. Men glöm dock inte bort att även själv fråga dina kunder hur de hittade dig. Vad fick de för intryck av din webbplats, var det något de saknade och vad fick dem att besluta sig för att just välja dig som leverantör?

Den uppmärksamme kanske nu ställer sig frågan vad vinner vi på att här presentera hur man gör för att hamna etta på Google? Vår vinst är att du förhoppningsvis tycker det här innehållet är bra och ger dig något. Kanske gillar du det så mycket så du belönar oss med en länk hit. Och på så vis klättrar vi själva i sökresultatet på just frasen ”Så hamnar du etta på Google”.

Detta är förstås inte hela sanningen. Även om vi nu har gett dig information och verktygen att göra sökoptimeringen själv så betyder det inte att det mest optimala är att göra det själv. Många gånger är det mest kostnadseffektiva att leja bort arbetet till exempel oss och istället själv koncentrera sig på det man är bäst på.

Vi bestämmer tillsammans med er hur mycket ni vill att vi ska jobba med att optimera er webbplats och skapa länkar till er sida. Genom vår tjänst webbredaktören kan detta alternativ bli riktigt billigt. Dessutom så kan vi då även hjälpa er med kanske den viktigaste och svåraste delen – webbplatsens innehåll. Både textmässigt och bildmässigt.

Har du frågor eller funderar du på att anlita oss efter du läst detta inlägg ”Så hamnar du etta på Google”? Maila mig på leif [a] valkommen.se