8 Facebookfällor för företag

facebook.jpg

Allt fler företag skaffar egna sidor på Facebook – tips på hur undvika de värsta fällorna.


 

Varje år kommer det en ”måste ha produkt” som ska förändra livet för varje köpare/användare. Det har varit allt från spikmattor till bakmaskiner. Likadant är det många gånger i företagsvärlden - hetaste potatisen just nu är marknadsföring genom de sociala medierna i allmänhet och Facebook i synnerhet. Det finns knappt en webbutik idag som inte har en Facebooksida och det har skrivits flertalet artiklar i media om företag som funnit skattkistan vid regnbågens slut tack vare Facebook.

Jag är personligen en stor anhängare av sociala medier och hjälper dagligen kunder med att göra deras Facebooksatsning till en succér. Men jag ser allt för ofta företag trilla i Facebookfällor och de står där med en stor länk till sin Facebooksida på startsidan – en Facebooksida som dels helt saknar medlemmar och dels är fylld med reklamspam från företaget själv. Istället för att locka kunderna till att vilja göra affärer med företaget i fråga så säger Facebooksidan att här har du att göra med ett företag som max har 2 kunder som de redan tagit död på med reklamspam.

Så här tänkte jag rangordnat de 8 vanligaste felen företagen gör när de skapar/skapat en Facebook sida för företaget:

1. Har skaffat en Facebooksida för att det är populärt nu

Trenden med att sätta en Facebooklogga på startsidan har knappats undkommit någon företagare och de flesta mindre företag som skaffar en Facebooksida har faktiskt gjort det till största delen för att de har sett andra företag göra det. Om det är enda orsaken till att man gör det så blir resultatet så gott som uteslutande detsamma – katastrof. En död Facebooksida som skrämmer bort kunder. Så innan du som företagare skapar en Facebooksida för ditt företag, läs på vad det innebär och läs klart det här blogginlägget.

2. Glömmer bort att de har en Facebooksida

Det är alltid kul i början när man gör något nytt på företaget och första dagarna är riktigt spännande när man varje dag loggar in för att se om någon fler har gillat ens sida. Men efter några veckor dör spänningen och Farmville och andra spel på Facebook blir allt mer lockande tills man helt glömmer bort att ens titta till företagets Facebooksida. Om man själv som administratör inte ens besöker företagets Facebooksida kan man vara säker på att ingen annan heller gör det.

3. Tänker inte på vad medlemskapet på företagets Facebooksida säger om kunderna

När någon på Facebook gillar något företags Facebooksida så står det sedan på deras Facebookprofil för andra att se. Vilka företagssidor man gillar säger med andra ord en hel del om vem man är som person. Därför är de allra flesta Facebookanvändare väldigt petiga på vilka företagssidor de väljer att gilla. Kan man verkligen stå för att man gillar det här företaget? Jag har t ex sett företag skriva på sina Facebook sidor ”För oss som har hemorrojder, åderbråck…”. Tanken är självklart god, men som kund vill man nog inte skylta med att man har dessa problem för sina bekanta på Facebook. Då är det lättare att gilla företag som Ferrari, Fjällräven och Postkakan. Att vara medlem på deras sidor säger något positivt om en själv. Så som företag måste man därför noga tänka igenom om ens kunder verkligen skulle vilja skylta med att de är kunder?

Även om man inser att ens kunder aldrig skulle vilja skylta med att de är kunder hos en så kan man ändå skapa en Facebooksida, men då måste den sidan ha en mer positiv inriktning. Som exemplet här ovan skulle de istället ha skrivit på sidan ”För oss som vill ha snabb och kompetent sjukvård”. Eller ett annat exempel om man exempelvis driver en pantbank att skapa en sida som handlar om ”Snabba cash”. Istället för att fokusera på problemet man löser så får man då som företag fokusera på resultatet av att använda ens produkter.

4. Kan bara skriva om hur bra ens produkter är

Hur bra företagets produkter än är så tappar man som kund rätt snabbt intresset av att vara med i en Facebooksida som bara spyr ut produktreklam. All den informationen kan de redan hitta på den vanliga webbsidan. Därför är det väldigt viktigt att Facebooksidan faktiskt ger kunden ett mervärde. Vad ger Facebooksidan som de inte kan få någon annanstans? Exempel på populära mervärden på Facebooksidor är; tävlingar, kuriosa kring produkterna/företaget, företagshistorier, de anställdas personliga engagemang och brinnande intresse för produkterna/företaget, möjligheter att personligen kommunicera med företaget, erbjudanden, förhandsinformation, branschinformation, tips och råd inom relaterade ämnen osv. Jag som kund måste känna att jag får något mer än de som inte är medlem på sidan.

5. Har inga visioner eller planer för Facebooksidan

Det är oftast väldigt svårt att få en levande Facebooksida om man i förväg inte har planerat vad man ska skriva på den eller har helt fel förväntningar. Man ska exempelvis inte tro att kunderna kommer fylla Facebooksidan med en massa bra omdömen om ens företag/produkter om de inte får en anledning till det. Det är en väldigt fin tanke allt det här med ”kommunikation direkt med kunden via de sociala medierna” men man får inte tro att det kommer ske automatiskt bara för att man har skapat en Facebooksida. Hur mycket vanligare är det inte att en missnöjd kund ringer än att en nöjd kund ringer och berättar hur nöjda de är? Likadant fungerar det på Facebook. Ni som företag måste inleda kommunikationen, ni måste sätta tonen. Det är ju ni som har tagit initiativet till sidan från första början och är den som förhoppningsvis i slutändan kommer vinna mest på sidan. Så ha en plan på vad ni ska säga på sidan, men ha framförallt en plan på vad ni vill ställa för frågor. Den klassiska meningen som brukar yttras om de sociala medierna är att man ska lyssna minst lika mycket som man ska informera. Men oftast är det inte mycket att lyssna till om man själv inte har ställt frågan eller gett kunderna en anledning att säga något.

6. Vet inte hur de ska få nya medlemmar på Facebooksidan

De flesta företagssidor har väldigt få medlemmar och de flesta utgörs av företagarens vänner. De är sällan den idealiska målgruppen om än man kan tänka sig att de är väldigt lojala medlemmar. Ska Facebooksidan ge någonting så måste man ha medlemmar och då helst av rätt målgrupp. Det vill säga befintliga kunder och förhoppningsvis blivande kunder. I de bästa världar så skulle det räcka med att lägga ut en snygg Facebookikon på ens företagswebbplats och så skulle medlemmarna strömma in. Men det händer allt för sällan så här gäller det att ha en plan. En bra plan handlar om två saker – ge målgruppen möjligheten att gå med och direkt ge målgruppen en morot för att faktiskt ta steget att gå med. Ett väldigt populärt knep så här vid juletider är att göra ett utskick till alla ens kunder och säga att för varje person som går med i företagets Facebooksida så kommer företaget skänka en summa till välgörenhet. Men även olika tävlingar där produkter kan vinnas används oftast.

Men bäst är det förstås om man kan få kunderna och andra att gå med för att de genuint vill vara med på sidan och få ta del av innehållet på sidan. För att det ska kunna ske så måste man först och främst ha en bra Facebooksida men även ge kunden möjligheter att hitta sidan genom att exempelvis ha med Facebookadressen i mailsignaturen, på fakturor, på webbplatsen, på visitkorten osv. Låt ert företags Facebooksida var en del av era vanliga kontaktuppgifter vid all kommunikation med kunder och leverantörer.

7. Svarar inte på kritik

Att få kritik på något man gör är alltid väldigt jobbigt och många gånger vet man inte hur man ska ta den och framför allt hur man ska bemöta den. När man skapar en Facebooksida för sitt företag måste man alltid vara förberedd på att man kan komma att få kritik från kunder som är missnöjda över något. Man måste också vara beredd på att den här kritiken kommer att kunna läsas av alla andra som är medlemmar på Facebooksidan. Det är lite som att man låter de värsta kundtjänstsamtalen få spelas in och sedan spelas upp för alla ens kunder. Det kan med andra ord bli riktigt svettigt om man inte är förberedd på det.

Alla vet att ibland kan det bli fel, ibland har man faktiskt inte gjort ett bra jobb, ibland har det som inte får hända hänt och det är inget konstigt med det – så länge man faktiskt besvarar kundens kritik ärligt och rättfram. Ett negativt omdöme är inte så farligt om man besvarar det och förklarar vad som har hänt eller erbjuder kompensation osv. En huvudregel inom PR är att har man gjort något fel så ska man genast erkänna och förklara, det dummaste man kan göra är att hålla tyst och gömma sig. Då hinner det negativa växa till en lavin och då räcker det inte med att komma med en sopkvast och tro sig kunna värja sig. Så låt aldrig en kritisk kommentar få vara okommenterad så länge den faktiskt har ett uns av sanning.

Är det rena skitpratet och lögnerna gör man ibland bäst i att helt enkelt radera tramset. För annars kan man få motsatt effekt, att man legitimerar tramset som något som är sant i och med att man tar sig tiden att kommentera det hela. Det svåra ligger dock i att avgöra vad som är trams och vad som det finns en sanning i.

8. Lägger ned för mycket tid

Många företagare som verkligen har bestämt sig för att satsa på sociala medier lägger ned sin själ i uppgiften. Det twittras, bloggas och skrivs uppdateringar på Facebook. Till sist går halva arbetsdagen åt till att sköta de sociala kontakterna. Det finns många exempel där ute där framför allt twittrande har övergått från en företagsmässig marknadsföringsstrategi till personligt tramspratande. Man ska vara personlig på de sociala medierna, och man måste lägga ned tid på dem. Men det finns en gräns för hur mycket tid det ska få ta och hur personlig man ska kunna få bli.

A och O med att driva företag är att generera vinst. Därför måste allt man lägger ned tid på till sist generera en vinst, om inte annat i det långa loppet. Det är därför väldigt viktigt att man regelbundet analyserar vad har vårt engagemang på exempelvis Facebooksidan gett? Vilka affärer kan vi spåra till sidan? Vad kan vi beräkna att kundnyttan är värd? Om vi la ned samma tid på produktionen, försäljningen, annan marknadsföring osv, vad skulle det ge? Sociala medier i all ära, men om man inte ställer det i relation till något annan satsning så är det väldigt svårt att veta om satsningen är värd tiden och kostnaderna. Bara för att sociala medier är i ropet just nu behöver det inte betyda att det är rätt väg att gå för just ditt företag.

Slutord

Jag hoppas med dessa 8 iakttagelserna och varningarna gett dig tips på fällor du ska undvika om du tänker skapa en Facebooksida för ditt företag. Du får mer än gärna kontakta mig om du vill diskutera just ditt företags möjligheter att skapa en framgångsrik Facebooksida. Det kostar aldrig någonting att kontakta oss, vi är inte den mest välkomnande webbyrån för intet.

Vid tangenterna, Leif Fransson

Sätt betyg på blogginlägget
* * * * *
* * * *
* * *
* *
*