Hojta.se

hojta.png

Vi kan nu stolt meddela att vi är utvecklarna bakom auktionssajten hojta.se!


Ett omöjligt uppdrag?

Sommaren 2014 fick vi en omöjlig förfrågan från en av våra största kunder – att utveckla försäljningswebbplatsen hojta.se för andrahandsmarknaden som skulle kunna konkurrera mot giganterna inom området - tradera.com och blocket.se. 

Vi blev självklart enormt smickrade över den möjlighet som gavs oss men vi blev också tveksamma. Det finns mängder med exempel på företag som försökt göra samma sak tidigare med budgetar som varit det tiodubbla än den budget vi skulle få. Så på papperet var projektet mer eller mindre omöjligt. 

Men det som ändå fick oss att tacka ja var den fråga som hela projektet försöker besvara – ”Är folk beredda att betala pengar för en smidig försäljningstjänst vars syfte endast är att skapa en så smidig försäljning som möjligt?”. Tittar man på tradera.com och blocket.se så är dessa sajter inte utformade för att på bästa sätt sälja sina kunders varor, utan dessa sajter är i första hand utformade för att kunna sälja så många reklamannonser som möjligt. Detta trots att de tar rejält betalt av kunden för inläggandet av annonsen, när just dessa annonser är orsaken till att de överhuvudtaget har trafik till sina sidor. 

Mest ambitiösa webbtjänsten hittills - välkommen utmaning!

Frågan blev riktigt kittlande – vad skulle hända om man utvecklade en webbtjänst vars alla funktioner endast utvecklas för att hjälpa säljaren av varan och den eventuella köparen? Hur skulle en sådan tjänst se ut? Skulle folk vara beredda att betala för det? I ett webblandskap där de flesta webbtjänster är reklamfinansierade, kan det finnas rum för en riktig tjänst där du betalar för det du får?

När uppdraget visade sig vara djupare och mer visionärt än att försöka härma de största inom nischen och vi gavs väldigt fria tyglar att ta fram en vision för hur en sådan webbplats skulle kunna se ut och fungera, en webbplats som alltså endast fokuserar på säljaren och köparen så blev valet väldigt lätt – välkommen utmaning!

Vi skissade upp den mest ambitiösa webbtjänst vi någonsin har planerat utan att tänka en tanke på om det rent tekniskt skulle vara möjligt. Vi ville måla upp en vision för hur en sådan här tjänst skulle se ut om 10 år.

Självklart skulle precis allting som sker på sajten ske i realtid. Samtidigt som någon klickar på en knapp ska precis alla andra som är inne på sajten se det samtidigt. Inga sidladdningar, direkt man börjar skriva första bokstaven i en sökning så ska sökresultatet ändras. När man vill titta på en vara så vill man inte tappa bort sig från listan man håller på att gå igenom – nä, visning av auktionsvaran ska ske direkt i listan istället…

Listan med sådana här idéer om hur en sådan sajt ska fungera blev allt längre vilket vi sedan sammanställde till en enhetlig vision om exakt hur en sådan här tjänst ska fungera – om den var gjord för just kunden och inte för att visa reklamannonser.

Nyskapande lösningar

Men det stannade inte där. Vi analyserade vad en försäljning egentligen är för något och insåg att all typ av försäljning är en slags auktion. Den som säljer säger ”köp den här varan för 200 kr”. Är det många som vill köpa blir det naturligt en budgivning. Så nyckeln är att alltid göra det möjligt för en budgivning. Men nackdelen med de auktionssajter som finns idag är tiden. Både säljare och köpare vill så snabbt som möjligt göra en affär. Så lösningen måste vara att all försäljning ska ske genom budgivning men där auktionsstängningen påbörjas direkt budgivningen påbörjats (det som idag kallas för expressauktioner på hojta.se).

Först när visionen var klar och kunden gett sitt gillande började vi titta på om det var tekniskt möjligt med den webbteknik som finns idag. För att ha en chans att nå visionen fick vi byta många av utvecklingsverktygen vi brukade arbeta med till det absolut senaste inom olika nischer och blev tvungna till att kombinera flera olika programmeringsspråk, ramverk och tekniker där varje teknik fick göra det den är bäst på. Utmaningen blev till att få alla dessa olika tekniker att samspela på ett naturligt sätt helt transparent mot kunden/besökaren.

Lansering av Hojta.se - Auktionssajten för en bra affär

Det tog oss ganska precis ett år att utveckla den sajt som nu äntligen är lanserad – hojta.se. Jämför man webbtjänsten med det visionsdokument vi upprättade så uppfyller sajten alla visioner förutom en som vi av sekretesskäl inte kan berätta om här då den är under utvecklande.

Ur ett webbutvecklarperspektiv är hojta.se vad iPhone var jämfört med dåtidens mobilmodeller. Vi är övertygade om att de flesta inom nischen kommer bygga upp sina tjänster på liknande sätt i framtiden med realtidssökningar och realtidsuppdateringar.

Men den viktigaste aspekten i det här uppdraget har hela tiden varit att på bästa sätt göra försäljningsprocessen av en begagnad vara så smidig som möjligt. Det skulle vara naivt av oss att tro att vi ensamma skulle kunna tänka ut svaret på denna fråga helt själva. Vi vet mycket väl att de flesta av svaren finns hos användarna av en webbtjänst. Så därför är hojta.se långt ifrån klart.

Vi vill ha svaret på om detta är det mest smidigaste sättet att lägga upp annonser, söka annonser osv. Ett svar som endast kan besvaras av alla som börjar använda webbtjänsten. Just därför kommer ägaren Pantauktioner i Sverige AB (dotterbolag till Pantbanken Sverige) erbjuda gratis annonsering hela 2016 i utbyte mot att vi alla är med och utvecklar hojta.se till den bästa webbtjänsten för försäljning av begagnade varor.

hojta.se är den lilla uppstickaren som frågar de stora jättarna om det inte är dags för en ny hjälte på kullen – på samma sätt som Google en gång frågade den för länge sedan bortglömda sajten Altavista.